Het DELA-huis kent vele kamers waarin betrokken medewerkers zich dag in dag uit volop inzetten rondom overlijden. Om hen te leren kennen brengen we hen hier een bezoek.
Wij brengen mensen naar hun laatste rustplaats
DELA Repatriations zorgt sinds jaren voor het overbrengen van wie overlijdt naar zijn of haar land van herkomst of woonplaats. Het doet dit vanop de luchthaven van Zaventem vanwaar het contacten onderhoudt met gans de wereld.
Greta Plas, Repatriations manager DELA
Greta werkt sinds 2000 bij DELA en zorgt er dagelijks met haar team voor dat repatriëringen vlot en correct gebeuren. Met de tomeloze inzet van het ganse team geven ze de vele families die ze door de jaren heen ontvingen een welgekomen steun. ‘Dat je weet dat je nuttig werk gedaan hebt, dat je mensen hebt kunnen helpen om later de draad van hun leven weer op te kunnen pakken, maakt veel goed.’
Greta Plas, Repatriations manager bij DELA, onderhoudt dag in dag uit deze contacten. “Met een achttal collega’s zijn we 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 uur bereikbaar en dit in zowat acht talen. Meestal krijgen we een oproep van familie of een reisbijstandsverzekeraar met de vraag om de overledene terug thuis te brengen. Daarvoor zorgen, dat is onze eerste opdracht. We stellen daarom de juiste vragen en we geven tips zodat er niets fout loopt. Zo moet bijvoorbeeld de ID-kaart van wie overleden is ter plekke blijven en moeten persoonlijke bezittingen meegenomen worden. We brengen ook alle nodige documenten -dikwijls via lokale contactpersonen- in orde, en dat zijn er nogal wat. En we zorgen voor het vervoer over land of via de lucht om zo wie overleden is naar zijn of haar eindbestemming te brengen.”
'Snel, efficiënt en in nauw overleg met de nabestaanden organiseren we vanuit Brussels Airport de repatriëring van overledenen, ongeacht het land van overlijden of bestemming, de nationaliteit of religie van de overledene.'Respect voor de overledene is bij dit alles van groot belang. “We gaan daarin heel ver. Soms heeft de familie specifieke wensen omwille van religieuze redenen, dat kan dan gaan over de manier van verzorging of de snelheid van repatriëren. Maar het kan ook zijn dat we de laatste reis van iemand die zijn leven lang vliegangst had, met de wagen zullen verzorgen. Dat kan, zo brachten we al eens een Italiaanse man die nooit wou vliegen met de auto naar Sicilië.”
Familie en vrienden de kans geven om hun dierbare een laatste groet te brengen behoort ook tot de persoonlijke aanpak van DELA. “Wij proberen altijd begroetingen mogelijk te maken. Hoe moeilijk het ook is, sommige mensen hebben dat echt nodig. Rouwspecialisten pleiten hier ook voor en vanuit onze betrokkenheid werken we daar dan ook steeds aan mee.”
Greta weet als geen ander dat dit soms echt noodzakelijk is. “Enkele jaren geleden overleed een man die met zijn motor in Europa aan het toeren was. De repatriëring had heel wat voeten in de aarde en uiteindelijk kon de overledene pas na een viertal weken thuiskomen. Intussen hadden we intensief contact met zijn echtgenote, die ons daarvoor later ook bedankte met een kaartje met op de voorzijde een geel tulpenveld waaruit een rode tulp uitstak. Ze schreef ons toen dat wij voor haar die rode tulp waren. Ze had echter na aankomst haar man niet mogen groeten, de uitvaartondernemer wou haar waarschijnlijk behoeden voor iets dat pijnlijk kon zijn. Maar een jaar later begonnen de twijfels de kop op te steken. ‘Wat als het mijn man niet was?’ Dat zou echt niet mogen gebeuren, vandaar dat we niet zomaar aanvaarden dat een begroeting niet mogelijk zou zijn en we de keuze steeds aan de familie laten.”
‘Je hebt mijn dochter onder je vleugels genomen, schreef een vader ons ooit na het overlijden van zijn dochter in Zuid-Amerika. Iedereen was daar stil van, dat vergeet je nooit.’Snel en correct repatriëren staat bij dit alles voorop, maar het is meer dan dat. “Wij doen heel veel achter de schermen, we moeten ontzorgen, dat is onze taak. Aan de familie of vrienden die mee in het buitenland aanwezig zijn, geven wij dan ook altijd de raad om zo snel mogelijk terug naar je vertrouwde omgeving te komen. DELA zorgt dan verder voor alles, wij hebben daar ons netwerk en onze knowhow voor.”
Iedere dag met heel wat emoties geconfronteerd worden, dat kruipt misschien wel in je kleren? “Wij hebben zeker geen olifantenvel, je blijft door iedere repatriëring wel geraakt worden. Maar doordat je weet dat wanneer je hier buitengaat, je nuttig werk gedaan hebt, dat je mensen hebt kunnen helpen om later de draad van hun leven weer op te kunnen pakken, maakt veel goed. De woorden die familieleden ons na een repatriëring soms bezorgen, zijn dan ook vaak een stevige schouderklop. Zo was er eens een jong meisje dat net afgestudeerd was, het leven lachte haar toe en ze ging een jaar backpacken. Onderweg in Zuid-Amerika overleed ze jammer genoeg in een verkeersongeval en we werden gevraagd haar terug thuis te brengen. Haar vader schreef ons een tijdje later in het Frans ‘Tu as pris ma fille sous tes ailes’, Je hebt mijn dochter onder je vleugels genomen. Iedereen was daar stil van, dat vergeet je nooit.”
Lees hier meer over DELA Repatriations en ontdek in onze blog meer praktische info.