Het DELA-huis kent vele kamers waarin betrokken medewerkers zich dag in dag uit volop inzetten rondom overlijden. Om hen te leren kennen brengen we hen hier een bezoek.
DELA-Claims
Wanneer iemand die je lief is, overlijdt, staat DELA klaar om te helpen. Een tiental medewerkers zijn dag en nacht telefonisch bereikbaar om je met raad en daad bij te staan en voor een warme opvang.
Natascha Geelen en Julie Sauvage, met allebei meer dan zeven jaar op de DELA-teller, zorgen samen met een gans team ervoor dat wie met een overlijden te maken krijgt, snel en correct geholpen wordt. Natascha vanuit Antwerpen, Julie vanuit Luik.
Informeren
Natascha: “Iedere collega ontvangt dagelijks zowat twintig telefoontjes waarmee een overlijden gemeld wordt. Meestal belt er een familielid van een overledene, maar het kan ook een uitvaartondernemer, een notaris, de verzekeringsmakelaar of soms zelfs de politie zijn. Wij overlopen dan een aantal stappen die niet vergeten mogen worden. Is er reeds een begrafenisondernemer gekozen? Moet er een repatriëring gebeuren? Wenst men van onze nabestaandenzorg gebruik te maken? Of is er nood aan psychologische bijstand? Omdat er tussen de polissen wel wat verschillen zijn, leggen we ook altijd goed uit op welke tussenkomsten men kan rekenen. We kijken ook steeds of er een laatste wilsbeschikking is die de verzekerde bij DELA had neergelegd. Zo ja, dan bezorgen we deze aan de familie en de begrafenisondernemer.”
Julie: “Na het telefoongesprek sturen we alle informatie nog eens naar de nabestaanden. Per mail of via de post. Dat is nodig, want meestal zijn wij een van de eersten die door een nabestaande gebeld worden. Mensen zijn dan nog heel kwetsbaar, wat ervoor zorgt dat ze vaak niet alle info uit het telefoongesprek onthouden. Wanneer we dan later alle nodige documenten ontvangen, zorgen we voor de betaling. Zo hebben we bijvoorbeeld een akte van overlijden nodig, de factuur van de begrafenisondernemer, de bloemist, enz.”
Extra zorg en steun
Het team van Natascha en Julie zorgt niet alleen voor een correcte financiële tussenkomst. Naargelang de polis zorgen ze er ook voor dat de familie het bezoek krijgt van een consulent DELA nabestaandenzorg of kan rekenen op psychologische hulp. Want als uitvaartspecialist is DELA er ook voor zij die achterblijven.
‘Ooit zei iemand: jullie zijn de weg aan het einde van een donkere nacht. Dat was heel mooi.’Natascha: “Onze collega’s van nabestaandenzorg worden verwittigd en bezoeken na de uitvaartceremonie de familie van de overledene. Onze consulenten, een dertigtal, geven vrijblijvend advies over administratieve en praktische regelingen. Moet er een huurcontract opgezegd worden? Of een krantenabonnement? En wat met de huisdieren? Veel mensen grijpen dit bezoek ook aan om nog wat te vertellen over wie er niet meer is. Zo zorgen we ervoor dat de nabestaanden zich kunnen concentreren op het rouwproces en zich geen zorgen moeten maken over allerhande administratie. Wie wil, kan ook een vijftal sessies volgen bij een psycholoog.”
De kracht van een team
Julie: “We zijn een heel hecht team, wat ontzettend belangrijk is. Zo hebben we iedere dag wel een momentje samen. We leren dan van mekaar -hoe pakken jullie dat aan, hoe denken jullie daar over- of praten over koetjes en kalfjes. Dat laatste is af en toe nodig, want die oproepen laten ons uiteraard niet onbewogen en kunnen ons soms hard raken. We volgen ook regelmatig opleidingen, over rouwbegeleiding maar even goed over het omgaan met zelfdoding. Want we proberen altijd op alle mogelijke vragen een antwoord te bieden. En dit op een menselijke, empathische manier. Want we zijn uiteraard een verzekeraar maar we vinden het ontzettend belangrijk dat we de soms technische uitleg begrijpelijk en vol warmte kunnen brengen. Dat wordt geapprecieerd door de nabestaanden en het geeft ook ons veel voldoening. Je weet immers dat je iets kan betekenen op een heel moeilijk moment. Zo zei er ooit iemand: ‘Jullie zijn de weg aan het einde van een donkere nacht’. Dat was heel mooi.”
Is je geliefde verzekerd bij DELA en helaas overleden?
Bel zo snel mogelijk naar +32 78 05 05 78, zodat we je kunnen verder helpen. Onze alarmlijn is ook ‘s nachts bereikbaar.
Laat jouw dierbaren, naaste familieleden en vrienden weten dat je bij DELA verzekerd bent met de DELA-kaarten.
Wat staat er op de DELA-kaart?
- Naam van de verzekerde(n)
- Polisnummer
- Contactgegevens van DELA bij vragen
- Alarmnummer bij overlijden
Hier kan je de kaartjes downloaden of bestellen.
Ben je bezorgd om iemand? Of zit je met vragen omtrent zelfmoord? Praat erover via zelfmoord1813.be of bel 1813.