header
Welkom bij

Het DELA-huis kent vele kamers waarin betrokken medewerkers zich dag in dag uit volop inzetten rondom overlijden. Om hen te leren kennen brengen we hen hier een bezoek.

Funerals Academy: samen zorgen voor het mooiste afscheid

Iedere dag staan de DELA-medewerkers klaar om onze klanten en families met zorg en toewijding op te vangen en te begeleiden. Met de Funerals Academy zorgt DELA ervoor dat ook haar medewerkers de meest kwalitatieve ondersteuning krijgen. Zodat iedereen, of het nu in Gent, Luik, Charlerloi of Turnhout is, op dezelfde hoogstaande service kan rekenen.

Wouter: “Met onze Academy zorgen we ervoor dat onze klanten en hun familie overal dezelfde service krijgen.”
Wouter: “Met onze Academy zorgen we ervoor dat onze klanten en hun familie overal dezelfde service krijgen.”

De oprichting van de Funerals Academy zorgt ervoor dat de enorme deskundigheid die bij de vele uitvaartcentra aanwezig is, ook met alle medewerkers gedeeld wordt. Met slechts één doel: aan de families, aan de nabestaanden van wie er niet meer zijn, de beste zorgen geven. 

Wouter Van Soom, met meer dan twintig jaar DELA op zijn teller, is vandaag de trekker van Funerals Academy. “We zagen binnen DELA de aanwezigheid van gigantisch veel expertise en de opportuniteit om die te delen met onze collega’s. Zo krikken we niet alleen het kennisniveau van onze medewerkers op, ook de kwaliteitslat leggen we op deze manier iedere dag nog wat hoger.”

Wat betekent dat concreet? 

Wouter: “We bieden aan alle onze medewerkers opleidingen aan: aan nieuwe mensen, maar ook aan wie al enkele jaren uitvaartondernemer, adviseur, verzorger of ondersteuner is. Gemiddeld duurt een opleiding een halve dag. Eigen gedreven mensen leiden dan collega’s op, dat kan gaan over verzorging, nabestaandenzorg, het opmaken van rouwdrukwerk tot juridische aspecten. Uiteraard zorgen we ook voor een goede training van onze opleiders, maar het leuke is dat ze recht uit de praktijk de eigen opgebouwde kennis kunnen doorgeven.”

Hoe zijn de reacties?

Wouter: “Heel positief. Zowel van nieuwkomers -die naast de opleidingen dikwijls ook nog een inlooptraject van zes maanden volgen- als van wie al lang(er) bij DELA aan de slag is. De eerste vooral omdat ze goed voorbereid aan hun belangrijke taak kunnen beginnen. En de laatste omdat ze op deze manier nog steeds kunnen bijleren. Ook de uitvaartondernemers zijn tevreden omdat DELA er op deze manier voor zorgt dat alle kennis tot bij hen komt daar waar ze die vroeger soms zelf moesten gaan zoeken.”

“De Funerals Academy zorgt ervoor dat klanten overal dezelfde hoogstaande DELA-service krijgen.”

Er volgt nog het een en ander?

Wouter: “Zeker. We gaan het aantal opleidingen verder uitbreiden. En wat er reeds bestaat, blijven we evalueren en verbeteren. Ons doel is dat iedere medewerker ieder jaar veertig uur opleiding volgt. Dat zal gebeuren via echte lessen, ter plekke bij de uitvaartcentra, maar ook via e-learning en online-cursussen. Alle medewerkers hebben ook toegang tot een platform met opleidingen, een cursusagenda, wist-je-datjes, lesdocumenten enz. Zo wordt onze Funerals Academy een actieve gemeenschap waar kennis gemaakt, gedeeld en bewaard wordt.”

Dankzij onze opleidingen kunnen we ons elke dag met zorg en toewijding voor jou inzetten. Ontdek hier de verhalen van onze medewerkers.

Baptiste Lebreton: "Zelfs de meest ervaren collega leert nog steeds iets bij."
Baptiste Lebreton: "Zelfs de meest ervaren collega leert nog steeds iets bij."

“Mijn ervaring doorgeven aan collega’s doet me deugd”

Meer dan 14 jaar werkt Baptiste Lebreton (35) al in de uitvaartsector. Vandaag verzorgt hij het opbaren van wie overleden is. In de Funerals Academy deelt hij graag zijn kennis met collega’s zodat deze voor het mooiste afscheid kunnen zorgen van wie overleden is.

“Er zijn niet zo veel verzorgers, waardoor het aanleren van ons beroep soms moeilijk is. Door zelf in deze opleiding te voorzien, delen we niet alleen onze expertise maar zorgen we er ook voor dat iedere DELA-medewerker net dat ietsje meer kan.”

Vandaag zet Baptiste enkele keren per maand het petje van lesgever op. “Als verzorger werk je voornamelijk achter de schermen. Ik vind het dan ook wel leuk om af en toe eens voor de ‘klas’ te staan. In kleine groepjes, soms samen met mijn collega Gaëlle, probeer ik op een zo spontaan mogelijke manier alle kennis en kunde over te brengen.”

Schouders ermee onder zetten…

Baptiste is heel tevreden met de oprichting van de Funerals Academy, nu zo’n anderhalf jaar geleden. “Niet alleen omdat ik zelf mag lesgeven, maar ook omdat alle deelnemers naar huis gaan met een schat aan informatie. Wanneer ze op de werkvloer op een vraag botsen, kunnen ze steeds de cursus erbij nemen of ze bellen mij even op. Want ook daar zorgt de Academy voor: we leren elkaar kennen en we leren van elkaar. Want zelfs de meest ervaren collega heeft op het einde van de dag nog wel het een en ander bijgeleerd.”

…voor onze klanten

Het aantal opleidingen breidt de komende maanden verder uit. Baptiste blijft er graag zijn schouders mee onder zetten. “Ik werk nu mee aan nieuwe opleidingen waarbij de aandacht ook gaat naar de nabestaanden. Want ook zij kunnen alle steun gebruiken. En wanneer ik mijn ervaring dan kan gebruiken om collega’s mee op te leiden, dan doet me dat veel deugd. Uiteraard ook omdat ik weet dat onze klanten en hun families er beter van worden. Want daar doe je het uiteindelijk voor.”

Dankzij onze opleidingen kunnen we ons elke dag met zorg en toewijding voor jou inzetten. Ontdek hier de verhalen van onze medewerkers.